Raksti Ziņas

Digitālais mārketings kā investīcija – kā gūt peļņu no investīcijām?

Digitālais mārketings ir mainījis veidu, kā uzņēmumi pozicionē savus produktus un pakalpojumus, un galvenokārt, kā tiek mērīti mārketinga kampaņu rezultāti. Pareizāk būtu teikt, ka digitālais mārketings piedāvā nebijušas iespējas. Vēl gan zināms ceļš ir priekšā, līdz visi uzņēmumi sapratīs tā potenciālu un izmantos digitālo mārketingu.

Digitālo mārketingu var izmērīt un tas ir jādara

Laba digitālā mārketinga pamatā ir rezultātu mērīšana, to analizēšana un balstoties uz iegūtajiem datiem – pastāvīga mārketinga kampaņu uzlabošana. Būtiskākais instruments ir Google Analytics, kas sniedz Tev iespēju iegūt vērtīgu statistiku par mājaslapas apmeklējumu.

Šodien nav vairs iedomājams, ka uzņēmums, kas nodarbojas ar mārketingu, nemērītu:

  • no kādas vides nāk uzņēmumam vērtīgākie apmeklētāji;
  • cik daudz mājaslapā no apmeklētāju puses tiek veiktas vēlamās darbības jeb tiek sasniegti/izpildīti uzstādītie mērķi;
  • kādos digitālā mārketinga kanālos ir visprātīgāk investēt.

Ar digitālo mārketingu nevar izdaiļot rezultātus. Statistika precīzi parāda, cik veiksmīga ir bijusi viena vai otra reklāma un Tev kā reklāmas pasūtītājam ir būtiski tam sekot līdzi.

Labas digitālā mārketinga prakses gadījumā lietotājs iziet visu ceļu – sākot ar klikšķi uz reklāmas līdz vēlamo darbību veikšanai mājaslapā. Katrai parādītajai reklāmai, katram klikšķim, katram iespējamam mērījumam, kas atklāj lietotāja darbības Tavā mājaslapā, jābūt saglabātam. Tikai tādā veidā var uzlabot Tavas reklāmas un mājas lapas veiktspēju, un to lietošanas ērtumu, lai tiktu izpildīti Tavi uzņēmējdarbības mērķi un atmaksātos digitālā mārketinga investīcijas.

Pirms mēri, izvirzi mērķus

Mārketinga mērījumiem nav jēgas, ja nemāki secināt, vai rezultāti ir labi vai slikti. Lai to saprastu, jāizvirza izmērāmi mērķi. Digitālajā mārketingā viss ir izmērāms, tādēļ arī mērķim jābūt izteiktam skaitļos. Tāpat mērķim jābūt arī maksimāli precīzam un sasniedzamam.

…tādēļ mārketinga labākā mēraukla ir peļņa no investīcijām (ROI – Return on Investment). Vienkārši sakot, šis rādītājs parāda, cik eiro Tu nopelni par katru mārketingā iztērēto eiro.

Rādītāji, uz kuriem balstoties izvirza mārketinga mērķus, var būt dažādi. Pārsvarā katra uzņēmēja augstākais mērķis ir pēc iespējas vairāk pārdot, tādēļ labākā mārketinga mēraukla ir peļņa no investīcijām (ROI – Return on Investment). Vienkārši sakot, šis rādītājs parāda, cik eiro Tu nopelni par katru mārketingā iztērēto eiro.

Vidēji labs digitālā mārketinga rezultāts ir 5:1 – par katru digitālajā mārketingā ieguldīto eiro būtu jānopelna pieci eiro. Protams, reālā peļņa ir atkarīga no vairākiem apstākļiem. Lai izvirzītu reālistisku mērķi, ir jāanalizē uzņēmuma darbības joma, produkti, potenciālo klientu skaits, mājaslapa (tās lietošanas ērtums, loģika) u.c. faktori. Mērķim jābūt reālistiskam, lai pārāk agri nemestu plinti krūmos. Ja digitālā mārketinga jomā esi jaunpienācējs, nevajadzētu uzreiz sagaidīt fantastiskus rezultātus. Digitālais mārketings ir ilgtermiņa darbs, kas sastāv no rezultātu analīzes un attiecīgu uzlabojumu veikšanas. Tikai tā uzņēmums var augt un pakāpeniski palielināt peļņu.

Seko līdzi pareizajiem datiem

Bieži gadās tā, ka uzmanība tiek pievērsta nepareizajiem skaitļiem vai netiek pat iegūti pareizie dati. Sevišķi bieži tas notiek ar dažādajām reklāmām internetā. Lai gan analītika ļauj ļoti precīzi izmērīt, cik eiro tiek nopelnīti uz katru ieguldīto, šo iespēju salīdzinoši izmantota ļoti maz.

Bieži tiek novērotas reklāmas, kuru mērķis mājas lapā ir vairāk pārdot, bet reklāmu efektivitāte tiek mērīta ar klikšķu skaitu un cenu. Tam ir svarīgi sekot līdzi, bet patiesās vērtības slēpjas citos laukos.

Galvenokārt, ir jāpievērš uzmanība iesaistes datiem – tie bieži vien atklāj specifiskus mājas lapas apmeklētāja uzvedības paradumus, kas vairāk stāsta par viņu ikdienu, t.s. iepirkšanās praksi. Nākamais būtiskākais punkts ir digitālā mārketinga kanālu / rīku (arī ierīču) mijiedarbība – tas kā tie savstarpēji, balstoties uz funkcijām un lietošanas praksi, “sadarbojas”. Nedrīkst aizmirst, ka mūsdienās lietotājs, ievācot informāciju par produktu un / vai pakalpojumu, apskatīs vairākus informācijas ieguves avotus. Tikpat diferencēts būs arī atkārtotais apmeklējums – lietotājs, iespējams otro reizi nespiedīs uz reklāmas, bet nāks pa tiešu uz mājas lapu vai arī no kāda cita kanāla. Līdzīgs stāsts arī ir par ierīču – mobilie telefoni, planšetdatori u.c., lietojumu.

Ja mērķa izpilde tiek atsekota ņemot vērā iepriekš stāstīto, tad tas palīdzēs rast daudz precīzāku priekšstatu par digitālo mārketinga aktivitāšu / specifisko kanālu, ierīču un rīku veiktspēju. Tas digitālā speciālista Mārtiņa Tirzīša skatījuma, ļaus pieņemt daudz objektīvākus lēmumus, kas var būtiski ietekmēt gala rezultātus. Respektīvi, atklāt nianses, kas biznesam patiešām nes pievienoto vērtību no mārketinga puses.

Lai digitālais mārketings Tavam uzņēmumam būtu investīcija, nevis izdevumi, jāsaprot digitālā mārketinga piedāvātās iespējas.

Paturi prātā:

  • izvirzi izmērāmus un reālistiskus mērķus;
  • sagatavo plānu un stratēģiju, pēc kura sāksi darboties;
  • seko līdzi un analizē pareizos datus. Pareizie dati ir tie, kas atspoguļo, vai tavi mērķi tiek sasniegti. Tāpat pareizie dati parādīs Tev, cik daudz vai maz Tavas reklāmas ienes naudu;
  • balstoties uz datu analīzi, veic uzlabojumus. Pārtrauc neveiksmīgās reklāmas un novirzi budžetu risinājumiem, kas strādā;
  • esi pastāvīgs – negaidi rezultātus uzreiz. Testē – mēri – uzlabo.

Tagad vārds Tev!

Kāda ir situācija Tavā uzņēmumā? Vai Tavi pūliņi ir pietiekami atmaksājušies?

Līdzīgi raksti

Atbildēt