Automašīnas bez vadītāja, gan vieglās, gan kravas, vairs nav nekāds pārsteigums un par tām mēs dzirdam ik uz soļa. Bet arī citu transporta veidu ražotāji cenšas izgudrot veidus, kā padarīt savus transportlīdzekļus autonomus. Šajā virzienā soli uz priekšu sper Rolls-Royce, kas sadarbībā ar Intel vēlas izveidot pilnībā autonomus kuģus.
Rolls-Royce kompānija, kas atdalījās no automašīnu ražotāja ar tādu pašu nosaukumu, pie autonomu kuģu tehnoloģijas strādā jau kopš 2010.gada. Pagājušajā gadā viņi paziņoja, ka līdz 2025.gadam vēlas okeānos palaist pirmos pašvadāmos kuģus bez apkalpes. Pirmais posms šajā misijā tika veikts šogad, kompānijai nākot klajā ar Intelligent Awareness sistēmu, kas palīdz kuģu apkalpei navigācijā.
Sistēma sastāv no plaša tīkla, kurā saslēgtas kameras, LIDAR un radari. Izmantojot mašīnredzes algoritmus, centrālā programma meklē šķēršļus kuģu ceļā un brīdina par tiem apkalpi. Sadarbībā ar Intel, kompānija izmantos 3D NAND SSD, tīkla ģenerēto datu glabāšanai (~1 TB katru dienu), kā arī Intel Xeon Scalable procesorus datu apstrādei. Papildus tam tiks izmantota Intel Field Programmable Gate Array (FPGA) tehnoloģija, kas sniegs inženieriem elastīgu platformu šķēršļu noteikšanai un navigācijai.
Intelligent Awareness sistēma spēj automātiski noteikt tuvumā esošo kuģu tipus, piemēram, kruīza kuģus, tankkuģus, velkoņus u.c.. Tā nodrošina labāku redzamību sliktos laikapstākļos, jo centralizē un apvieno datus no vairākiem avotiem. Tas ir īpaši noderīgi tādās šaurās vietās kā kuģu piestātnes. Līdz šim kuģim visapkārt vajadzēja atrasties apkalpei, kuri ar rāciju palīdzību brīdināja par citu kuģu un šķēršļu attālumiem. Bet tagad to visu veiks digitāli sensori un radari, kuru datus drošības labad var pārsūtīt arī ostas personālam.
Pirms kuģi var kļūt pilnībā autonomi, tiem ir jāiemācās precīzi noteikt savu apkārtni un atrašanās vietu. Šī sistēma ir plašs solis ceļā uz to. Rolls-Royce kuģu inteliģences direktors Kevins Dafijs saka, ka “Pamata tehnoloģija autonomiem kuģiem jau ir gatava. Viens no lielākajiem izaicinājumiem tagad ir izveidot internacionālu likumdošanu autonomiem kuģiem”. Tuvāko divu gadu laikā mēs redzēsim autonomus kuģus piekrastes ūdeņos. Bet ceļošanai internacionālos ūdeņos nāksies pagaidīt līdz visas valstis ir vienojušās par kopīgiem standartiem un likumdošanu. Turklāt kuģi, kuri pārvadās bīstamas vielas, piemēram, naftu vai gāzi, visticamāk, drošības apsvērumu dēļ nepaliks pilnībā bez apkalpes.