2025. gada martā elektromobiļu pārdošanas apjomi pasaulē pieauga par 29%, ko veicināja strauja izaugsme Ķīnā un Eiropā.
Saskaņā ar Rho Motion datiem, 2025. gada martā elektromobiļu (EV) pārdošanas apjomi pasaulē pieauga par 29%. To veicināja strauja izaugsme Ķīnā un Eiropā. Šie skaitļi liecina, ka, neraugoties uz saspīlējumu tirdzniecībā un politiskajām pārmaiņām, elektromobiļu tirgus ir noturīgs un, škiet, ilgtspējīgs.
Kopējais akumulatora elektrotransportlīdzekļu (BEV) un no elektrotīkla uzlādējamo hibrīdautomobiļu (PHEV) pārdošanas apjoms pasaulē sasniedza 1,7 miljonus vienību. Ķīna bija līderis ar 36 % pārdošanas apjomu pieaugumu līdz gandrīz 1 miljonam elektrisko transportlīdzekļu. To veicināja spēcīgs patērētāju pieprasījums un stimuli.
Ķīnai sekoja Eiropa, kur reģistrēto transportlīdzekļu skaits pieauga par 24 % – līdz 0,4 miljoniem, un BEV skaita pieaugums bija vērojams Vācijā, Itālijā un Lielbritānijā.
“Emisiju mērķi un noteikumi veicināja BEV pārdošanu dažos no kontinenta galvenajiem automobiļu tirgiem – Vācijā, Itālijā un Lielbritānijā,” teica Rho Motion datu vadītājs Čārlzs Lesters.
Turpretī ASV un Kanādā bija vērojams pieticīgs pieaugums, proti, 12 %, sasniedzot 0,2 miljonus vienību, ziņo Reuters. Izaugsme Ziemeļamerikā saskārās ar šķēršļiem, ko daļēji skaidro ASV prezidenta Donalda Trampa nostāju attiecībā uz emisiju standartiem un jauno tirdzniecības politiku.
Mainīga un neprognozējama starptautiskā situācija
ASV no 3. aprīļa ieviesa 25% tarifus ārvalstu automobiļu importam, kas, kā apgalvo Tramps, veicinās vietējo ražošanu un nodarbinātību. Tomēr analītiķi prognozē, ka Trampa noteiktie tarifi varētu ietekmēt globālās piegādes ķēdes un palielināt cenas, vienlaikus samazinot pārdošanas apjomus valstī.
Tesla izpilddirektors Īlons Masks pievērsās tarifu ietekmei vietnē X. Tesla nosūtīja vēstuli ASV tirdzniecības pārstāvim, norādot, ka “atsevišķas detaļas un komponentus ir grūti vai neiespējami iegādāties ASV teritorijā”.
Paredzams, ka tarifi sadārdzinās ārvalstīs ražoto detaļu izmaksas, ietekmējot elektromobiļu cenu noteikšanu.
Ķīnas atbildes tarifi situāciju var sarežģīt vēl vairāk. Tesla gadījumā Ķīnas tarifi varētu dubultot ASV ražoto Model S un Model X cenas, kā norādīts Lestera analīzē. Turklāt Eiropas Savienība un Ķīna apsver minimālo cenu noteikšanu Ķīnas importētajiem elektromobiļiem, lai aizstātu pagājušajā gadā noteiktos ES tarifus ar mērķi stabilizēt tirdzniecību.
Citos reģionos ziņots par 13 % elektromobiļu pārdošanas apjoma pieaugumu, kas atspoguļo stabilu, bet lēnāku elektromobiļu ieviešanu.
Neraugoties uz Ziemeļamerikas problēmām, globālais pieprasījums joprojām ir liels, jo īpaši Ķīnā un Eiropā, kur izaugsmi veicina politikas atbalsts un tirgus briedums. Attīstoties tirdzniecības dinamikai, elektromobiļu nozare saskaras gan ar iespējām, gan šķēršļiem, lai saglabātu savu augšupejošo trajektoriju.
Avots: Teslarati