Automobiļu ražotājs Mercedes-Benz plāno piedāvāt elektrisku, hibrīda un iekšdedzes versiju jaunajam modelim, kas veidotas uz MMA platformas.
Mercedes-Benz elektriskie automobiļi netiek pārdoti pat ne tuvu kā karsti pīrādziņi. EQS, EQE un EQB lielākoties ir cietuši neveiksmi, liekot uzņēmumam veikt būtiskas izmaiņas elektrifikācijas plānos.
Lai gan vācu automobiļu ražotājs ir samazinājis savas ambīcijas, tas no tiem neatsakās pavisam. Kā pagājušajā mēnesī Štutgartē notikušajā uzņēmuma tehnoloģiju dienā sacīja Mercedes-Benz grupas vadītājs Ola Kelleniuss, uzņēmuma plānos attiecībā uz elektrotransportlīdzekļiem “pulkstenis ir ieslēgts no jauna”.
Un tas sākas ar jaunizstrādāto platformu MMA, kas turpmāk būs gan iekšdedzes, gan hibrīda, gan elektrisko transportlīdzekļu pamatā.
“Mēs esam laikmetā, kad virzāmies uz elektrifikāciju, bet 2025. gadā acīmredzot 100 procentīga elektrifikācijā nespīd. Tāpēc vēl daudzus gadus mums būs divējādība,” sacīja Kelleniuss.
“Piemkārt elektriska” platforma
MMA platforma debitē uzņēmuma sākumlīmeņa sedanā CLA, kas 2013. gadā debitēja kā Mercedes zem 30 000 EUR cenu zīmes auto.
Parasti autoražotāji, ieviešot jaunas platformas, sāk ar saviem dārgākajiem modeļiem, kas Mercedes gadījumā ir S un G klases modeļi. Tā kā abi šie automobiļi nesen tika atjaunināti, paies laiks, līdz tie saņems MMA.



Tāpat auto ražotājs neievēro tradicionālo metodi, proti, kad jaunu platformu ievieš kā transportlīdzekli ar iekšdedzes dzinēju un pēc tam to iestrādā elektromobiļa platformā. Tā vietā kompānija izvēlas “EV first”, vispirms izlaižot CLA kā elektroauto un pēc tam 2026. gadā – kā iekšdedzes dzinēju ar vieglu hibrīddzinēju.
Jaunās platformas dēļ gan hibrīda, gan elektromobiļa automašīnas ir lielākas nekā iepriekšējās paaudzes automašīnas. Riteņu bāze ir par 6,1 cm garāka, lai ietilpinātu akumulatoru komplektu, un par 2,8 cm augstāka, tādējādi aizmugurē sēdošajiem pasažieriem ir nedaudz vairāk vietas kājām un vairāk augstuma.
Kelleniuss atzina, ka vecajā CLA aizmugurē bija šauri, taču, būdams augumā 180 cm augumā, viņš bez grūtībām varēja ieslīdēt jaunajā CLA. Kā teica Kelleniuss: “Jūs pērkat it kā sporta automobili, bet tajā pašā laikā jums ir pilnībā funkcionāls trīs kastu sedans.”
“Šis ir EQXX uz ceļa”
Jaunā CLA dizains un tehnoloģijas ir veidotas, ņemot vērā EQXX – 2022. gadā Mercedes prezentēto konceptauto, kurā uzsvars likts uz efektivitāti un ar vienu uzlādes reizi var nobraukt vairāk nekā 1000 jūdzes. Mercedes inženieri trīs gadus izmantoja EQXX iegūto pieredzi, lai izstrādātu uzlabotu CLA.
Tomēr lielākais ieguvums no jaunā CLA ir tā milzīgais diapazons. Pasaules tirgum būs pieejamas divas akumulatora versijas – 58,4 kWh versija un lielāks 85,5 kWh akumulators. ASV tiks piedāvāta tikai lielākā no abām versijām, kas, pamatojoties uz dāsnajiem WLTP standartiem, nodrošina CLA paredzamo nobraukumu 792 km.
Ja EPA aplēstais nobraukums būs ap 563 kilometriem, CLA ierindosies starp citiem elektromobiļiem ar lielu nobraukumu, piemēram, Lucid, Rivian un Tesla.


Jaunajam CLA ir arī unikāla bremžu sistēma OneBox, kas aprēķina nepieciešamo bremzēšanas spēku un rekuperāciju, lai maksimāli palielinātu efektivitāti. Līdzīgi kā BMW tehnoloģijai, kas izstrādāta VDX testa automobilim, lielāko daļu bremzēšanas parastos apstākļos galvenokārt nodrošinās rekuperācijas sistēma.
Jaunā sistēma apgalvo, ka rekuperē līdz pat 200 kW jaudas.
Jaunā CLA 800 voltu arhitektūra nodrošinās īpaši ātru uzlādi, kas 10 minūtēs palielinās nobraukumu līdz 300 km. Elektromobilis būs pieejams priekšējo riteņu un pilnpiedziņas versijās ar 268 ZS piedziņas agregātu uz aizmugurējās ass un 107 ZS piedziņas agregātu uz priekšējās ass pilnpiedziņas versijā.
Priekšējo motoru var automātiski atslēgt, kad tas nav nepieciešams, lai palielinātu efektivitāti. Kā atzīmēja Kalleniuss: “Šis ir EQXX uz ceļa.”
Jauna operētājsistēma un viedāka braukšana
Līdz ar CLA, Mercedes ievieš jaunu programmatūras pakotni ar nosaukumu MB.OS. Informācijas un izklaides sistēma MBUX darbosies ar MB.OS un piedāvās jaunu “mākslīgā intelekta uzlabotu” lietotāja pieredzi, kas var kontrolēt visu, sākot no sensoriem līdz dažādiem izpildmehānismiem.
Jaunā MB.OS sistēma būs savienota ar mākoni, lai nodrošinātu atjauninājumus pa gaisu visam, sākot no autovadītāja palīgsistēmas funkcijām līdz pusautonomai braukšanai.
Kalleniuss sacīja, ka CLA būs “2++ līmeņa” braukšanas funkcija, kas tuvojas 3. autonomijas līmenim, kad autovadītājs joprojām ir iesaistīts, lai vajadzības gadījumā pārņemtu vadību. Patērētāji šīs funkcijas var iegādāties vai “atbloķēt” kā jauninājumus pēc iegādes, kas tiks piegādāti ar OTA atjauninājumu.
“Tas nogatavosies kā labs franču vīns,” par jauno programmatūras kopumu teica Kalleniuss. “Ar gadiem tas kļūs labāks, jo mēs tam pievienosim jaunas iespējas. Dažas lietas mēs jums dosim par velti, par dažām mēs varētu iekasēt maksu atkarībā no tā, kas tas ir un ko atļauj tirgus.”
Jaunajam CLA ir Mercedes superskats, kas priekšpusē stiepjas no pīlāra līdz pīlāram. Zem šī stikla atrodas 10,25 collu mērinstrumentu panelis un 14 collu centrālais displejs, kā papildaprīkojums pieejams arī 14 collu ekrāns pasažieriem.
Pasažieru ekrānā var atskaņot filmas no tādām platformām kā YouTube un RideVu by Sony. Un, ja jūs uztrauc braukšanas traucējumi, pasažiera ekrāns nav redzams no vadītāja vietas.
Google un Microsoft sistēmas palīdz darbināt mākslīgo intelektu, ko var izmantot, lai noteiktu vadītāja noskaņojumu (ko pēc tam izmanto, lai mainītu automašīnas apgaismojuma krāsu) vai palīdzētu atrast stāvvietu.
Vispārīgu zināšanu iegūšanai sistēma izmanto OpenAI GPT-4o modeli, Microsoft Azure un Bing. Sistēma atceras iepriekšējās sarunas un atceras kontekstu. Visa paredzamā mācīšanās notiek transportlīdzeklī, nevis mākonī.
Mercedes elektrisko CLA vispirms laidīs klajā Ķīnā un Eiropā, bet rudenī – ASV. Par papildinājumu klienti var iegādāties vēl neveiklāk nosaukto CLA 350 4MATIC ar EQ Technology un pilnpiedziņu. 1,5 litru četru cilindru hibrīda iekšdedzes dzinēja versija, par kuru Mercedes Štutgartē nesniedza daudz informācijas, debitēs tikai 2026. gadā.
Mercedes vēl nav paziņojis cenu. Tomēr, ņemot vērā pašreizējo ekonomisko situāciju, visticamāk, ka jaunā CLA cena būs augstāka par 30 000 EUR.
Avots: TheVerge