Volkswagen prezentē vienoto akumulatora šūnu, kas no 2030. gada darbinās līdz 80% grupas elektroauto un ļaus būtiski samazināt izmaksas.
Volkswagen Group daudzus gadus ir strādājuši pie vienotas akumulatora šūnas izveides, ko izmantot visā savā elektromobiļu klāstā. Šis projekts beidzot tuvojas īstenošanai. Šonedēļ IAA izstādē Minhenē autoražotājs paziņoja, ka “unificētās šūnas” izstrāde ir pabeigta, atklājot arī tehnoloģijas nākotnes plānus.
Standartizētas šūnas mērķis ir panākt ievērojama mēroga ekonomiju vienā no svarīgākajām elektromobiļu sastāvdaļām, skaidroja Volkswagen vadītāji. Tas ir izšķiroši, jo gandrīz nevienam ražotājam, izņemot Tesla, vēl nav izdevies gūt peļņu no elektroauto. Šajā sakarā galvenokārt vainojamas augstas akumulatoru izmaksas un ierobežota ražošanas kapacitāte.

Īpaši aktuāli tas ir Eiropas ražotājiem, jo ir jāpakļaujas aizvien stingrākiem emisiju noteikumiem un jākonkurē ar subsidētajiem Ķīnas zīmoliem.
Tā kā Volkswagen gatavojas jaunai elektroauto modeļu ofensīvai un šobrīd autoražotājs izmanto progresīvas elektriskās arhitektūras no Rivian, uzņēmumam ir lieli plāni arī akumulatoru jomā.
“Tas ļauj mums atgriezties vadītāja krēslā vienā no nozares galvenajām tehnoloģijām,” sacīja Tomas Šmāls, VW valdes loceklis tehnoloģiju jautājumos, uzstājoties izstādē.
Prizmatiskā šūna, ko izstrādājis PowerCo, sāks sērijveida ražošanu dažu nedēļu laikā rūpnīcā Zalcgiterē, Vācijā, un nākamgad tiks paplašināta. 2026. un 2027. gadā ražošana sekos arī rūpnīcās Spānijā un Kanādā.
Šūna darbinās līdz pat 80% Volkswagen Group elektroauto no 2030. gada, aptverot visus zīmolus — no Volkswagen un Škoda līdz Porsche un Audi.
Vienotā šūna un jaunie modeļi
Jaunā šūna debitēs VW “Electric Urban Car Family” klāstā, prori, četros modeļos uz jaunās MEB+ platformas, kuru cena sāksies no aptuveni 25 000 €. Tie būs, piemēram, Volkswagen ID. Polo, ID. Cross un Cupra Raval hečbeks.
Uzņēmums šajos auto sola līdz 450 km nobraukumu, pateicoties 660 Wh/l tilpuma enerģijas blīvumam, kas par 10% pārsniedz iepriekšējo šūnu rādītājus.
Tomēr nobraukums un citi parametri atšķirsies atkarībā no transportlīdzekļa, jo šūnu iespējams pielāgot dažādiem izmēriem un izmantot gan 400 V, gan 800 V arhitektūrās.
Turklāt vienotā šūna paredzēta darbam ar vairākām ķīmijām. Sākotnēji darbs paradzēts ar niķeļa–mangāna–kobalta (NMC) formātu, bet drīzumā PowerCo sāks ražot lētākas litija dzelzs fosfāta (LFP) šūnas, kas kļūst populāras to zemo izmaksu un ilgmūžības dēļ.

“Tehnoloģiju ziņā mēs joprojām esam tikai uz starta līnijas,” sacīja PowerCo vadītājs Franks Blome. “Sākumā būs NMC, tad LFP, pēc tam nātrija un arī cietvielu akumulatori. Tas viss ir mūsu izstrādes ceļvedī.”
LFP šūnu ražošanu VW sāks rūpnīcā Valensijā 2027. gadā. Savukārt cietvielu akumulatori vēl ir tālā nākotnē, jo neviens uzņēmums tos vēl nav komerciāli ieviesis.
IAA izstādē Volkswagen parādīja savu pirmo demonstrācijas transportlīdzekli ar cietvielu tehnoloģiju – motociklu Ducati, kura akumulatorus izstrādājis QuantumScape.
Dizains, ražošana un Volkswagen nākotnes perspektīvas
Vācu autoražotāja vadība skaidroja, ka izvēlēts prizmatiskās formas formāts, proti, taisnstūrveida bloks, nevis cilindrs vai elastīgs maisiņš, jo tas ļauj nākotnē izmantot dažādas ķīmijas.
Forma ir nozīmīga arī tādēļ, ka šūnas iespējams sakraut tieši transportlīdzekļa akumulatora blokā, neizmantojot atsevišķus moduļus. Šī “cell-to-pack” tehnoloģija samazina detaļu skaitu, atbrīvo vairāk vietas baterijām, palielina nobraukumu un samazina izmaksas.
VW nav vienīgie, kas ievieš šādu pieeju. Arī Ford jaunā, lētākā elektroauto platforma izmanto prizmatiskās šūnas, kas integrētas tieši akumulatoru blokā, bet Rivian R2 atsakās no moduļiem, ko lietoja R1 sērijā. General Motors ar savu “Ultium” platformu arī pēta prizmatisko šūnu iespējas.
Volkswagen neplāno visu ražošanu uzņemties uz saviem pleciem. Uzņēmums paredz apmēram pusi no šūnu ražošanas uzticēt piegādātājiem. Starp tiem minēti Gotion, CATL, Samsung SDI un LG Energy Solution.
Šūnas paredzētas ne tikai automobiļiem. Tās izmantos arī stacionāros akumulatoru krājumos, ko izstrādā Elli, jaunais VW enerģijas uzkrāšanas uzņēmums. Šonedēļ VW paziņoja, ka Elli līdz gada beigām uzstādīs savu pirmo 40 MWh krātuvi.
Avots: InsideEVs