Šī gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar identisku periodu pērn, interneta patēriņš mobilajās ierīcēs Latvijas iedzīvotāju vidū ir palielinājies par 75%, liecina mobilo sakaru operatora BITE dati. Vislielākais interneta patēriņa pieaugums mobilajās ierīcēs novērots nedēļas nogalēs, kas, salīdzinot ar darba dienām, ir par 10% lielāks. Īpaši izceļas Lieldienas, kuru laikā iedzīvotāji patērējuši par 70% vairāk mobilo datu nekā šajos pašos svētkos pērn.
Kompānijas “Statista” dati* liecina, ka priekšroku interneta izmantošanai mobilajās ierīcēs dod katrs trešais Eiropas iedzīvotājs, bet kopumā internetu mobilajās ierīcēs izmanto 48,2% pasaules iedzīvotāju. Arī Latvijā interneta patēriņš mobilajās ierīcēs palielinās, sevišķi nedēļas nogalēs. Pie kam, svētdienās datu patēriņš ir lielāks nekā sestdienās, liecina BITES dati.
Šogad vislielākā datu plūsma BITES tīklā novērota Lieldienās, kad operatora klienti patērējuši 810 TB datu, kas ir par 70% vairāk nekā šo svētku laikā pērn. Tiesa, ja šogad lietotāji mobilo internetu visaktīvāk izmantoja Lieldienu dienā, t.i., 21.04., pagājušajā gadā lielākais datu patēriņš bija vērojams Otrajās Lieldienās jeb 2.04. Taču gan šogad, gan pērn Lieldienu laikā mobilais internets visbiežāk tika izmantots komunikācijai dažādās savstarpējās saziņās vietnēs, piemēram, “WhatsApp” un “Facebook Messenger”, video satura straumēšanai, komunikācijai sociālajos tīklos, piemēram, daloties ar spilgtākajiem svētku mirkļiem, kā arī brīvā laika pavadīšana gan “sērfojot” internetā, gan spēlējot spēles dažādās mobilajās aplikācijās u.tml.
Mūsdienu steidzīgajā dzīvesveidā būtiska nozīme ir mobilitātei, kas arī ir veicinājusi mobilo sakaru lietošanas paradumu maiņu. Iedzīvotāji arvien vairāk skatās video saturu mobilajās ierīcēs, kas ir galvenais iemesls tam, kādēļ ik gadu palielinās patērētā interneta apjoms mobilajās ierīcēs. Piemēram, līdzvērtīgs mobilā interneta apjoms, kas šogad patērēts Lieldienās, sniedz iespēju skatīties filmas aptuveni 400 000 stundu garumā.
“Mobilitātes būtiskā nozīmē mūsdienu dzīvesveidā ir veicinājusi mobilo sakaru lietošanas paradumu maiņu. Fakts, ka lielākais interneta patēriņš mobilajās ierīcēs vērojams sestdienās un svētdienās, visticamāk, ir skaidrojams ar dažādiem brīvdienu paradumiem, kam vajadzīgi mobilie dati, piemēram, lai straumētu video bērniem garāku braucienu laikā, skatītos filmas kopā ar ģimeni, straumētu mūziku dažādās ballītēs u.tml.,” stāsta BITES mārketinga direktore Diāna Šmite.
Viņa piebilst, ka pēdējo gadu laikā interneta patēriņa pieauguma dinamika ir stabila, tāpēc mobilo sakaru operatoriem ir jābūt elastīgiem un jāpielāgojas tirgum, piedāvājot arvien jaudīgāku internetu, kā arī citas papildu priekšrocības.
Uzņēmuma ekspertu aplēses liecina, ka mobilā interneta patēriņu veicinās dažādi šogad plānotie masu pasākumi. Līdzšinējā pieredze liecina, ka mobilo interneta patēriņš tradicionāli pieaug pilsētu svētku laikā, dažādu festivālu – “Positivus”, “Summer Sound”, “Laba Daba” u.c. – laikā. Tāpat būtisks datu plūsmas pieaugums mobilo sakaru operatoru tīklos gaidāms “Prāta vētras”, “Rammstein”, Eda Šīrana, Stinga u.c. koncertu laikā.
“Īpaši straujš mobilā interneta patēriņa pieaugums paredzams tuvāko pāris gadu laikā un to veicinās 5G tehnoloģijas attīstība. Lai arī sākotnēji tās priekšrocības vairāk izjutīs uzņēmēji, kuriem būs iespēja attīstīt jaunus, progresīvus mobilajās tehnoloģijās bāzētus produktus un pakalpojumus, arī privātpersonas gaida patīkamas pārmaiņas. Pateicoties lielākam ātrumam, kā arī mazākai latentātei jeb signāla aizturei, lietotāji tik iecienītos video failus varēs izbaudīt pavisam citā kvalitātē,” tā D. Šmite.
*“Statista” dati par mobilā interneta patēriņu pasaulē 2018. gadā: https://www.statista.com/statistics/306528/share-of-mobile- internet-traffic-in-global-regions/
**Aptauju veica BITE un sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija” 2018. gada rudenī. Tā īstenota interneta vidē, aptaujājot 518 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 65 gadiem.