Krievijas KAMAZ robotauto programmēs pēc sabiedrības aptaujas datiem

Sākumlapa Forumi Notepad.lv IT ziņas Krievijas KAMAZ robotauto programmēs pēc sabiedrības aptaujas datiem

Tiek skatīts 1 ieraksts (no 22 kopumā)
  • Autors
    Ieraksti
  • #161751
    samurajs
    Participant

    Kamēr Google niekojas ar robotakšiem, Krievija 2020. gadā grib uz trasēm laist bezpilota smagsvara kravas automobiļus KAMAZ. Diemžēl reālā satiksmē ne vienmēr viss notiek gludi, un var gadīties visādas ķibeles. Normālam mākslīgajam intelektam, kurš ievēro slavenos Aizeka Azimova Trīs robotikas likumus, var sanākt saskarties ar neatrisināmu dilemmu – kā rīkoties gadījumā, ka sadursmes rezultātā obligāti jācieš vienam no diviem cilvēkiem. Lai visiem būtu labi, un pēc iespējas mazāk traumētu sabiedrību, nolemts mākslīgo intelektu programmēt pēc aptaujas datiem. Veikt pēdējo uzticēja firmai Cognitive Technologies. Aptaujā piedalījās 1834 cilvēki, no tiem 60% jaunieši līdz 30 gadiem.

    Tika modelētas šādas situācijas:

    1. Tieši priekšā robotauto izlec gājējs – satiksmes noteikumu pārkāpējs. Ja auto strauji reaģēs un iebrauks grāvī, var gūt traumas vai pat iet bojā KAMAZ pasažieris.

    2. Ceļu robotauto priekšā šķērso suns.

    Beigās izrādījās, ka 71% respondentu izšķīrās par laikam vispareizāko atbildi “auto jāiebrauc grāvī, lai glābtu gājēja dzīvību”. Tas neraugoties, ka var tikt sabojāta dārgā mašīna, un pasažierim nodarītas bīstamas traumas.

    Savukārt 25,7% respondentu atbildēja, ka cilvēks jābrauc nost (jo pats vainīgs!)

    Ar suni bija vienkāršāk: 55,2% uzskatīja, ka to jābrauc nost bez domāšanas. Savukārt 40,1% izrādīja gatavību glābt dzīvnieku ar avārijas bremzēšanu, pat ja kāds ieskries “pakaļā”. Braukt grāvī vismaz šeit neviens nelika. Suņmīles izrādījās sievietes, vīrieši šai lietā bija lietišķāki.

    43% dalībnieku izcēlās ar izcilu, tikai Krievijai raksturīgu fantāziju: viņi piedāvāja tiešsaistē ātri veikt “face recognition”, lai pieņemtu izšķirīgo lēmumu atbilstoši cilvēka vērtībai. Tātad, ja ceļu šķērsos deputāts, tad brauks grāvī, bet ja brīvlaists zeks – tad to brauks nost bez domāšanas.

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_yiemzjbek5te7agjblumywarticle_1.jpg[/img]

    CNews

    #323066
    m_janis
    Participant

    Nu it kā OK, izņemot situāciju, ja vilcējs ar benzīna cisternu. Nerakstīts (varbūt pat rakstīts) likums – pat nebremzējot nobraukt jebkuru, lai izvairītos no nopietnas avārijas, jo tad sekojošais babah radīs daudz vairāk līķus.

    #323067
    flasherr
    Participant

    easy – katram cilvēks tiek rēķināts reitings (pēc samaksātajiem nodokļiem, radītajiem bērniem,pārkāpumiem, attieksmes utt)

    AI pēc sejas vai QR koda (kas obligāti jāvalkā), atpazīst cilvēku, salīdzina reitingu ar šofera reitingu un pieņem lēmumu

    #323068
    richijs
    Participant

    Ja vien krievi no kaut kurienes nenozags tehnoloģijas, tad šis projekts ir vienkārši tukša muldēšana, lai paceltu krieva pašapziņu.

    #323069
    Raivix
    Participant

    Kāpēc tā? Domā, ka krievzemē nav pietiekami daudz gudru prātu, lai realizētu bezpilota kamazus? Es domāju, ka viss sanāks. Vairāk man bažas rada jautājums par to, kādiem mērķiem tas tiks izmantots. Nejau mandarīnus ar tām mašīnām vedīs…

    #323070
    usins
    Participant

    Manuprāt, atkarīgs no vedamās kravas. Ja avārijas gadījumā krava var uztaisīt krāteri, tad būtu tomēr jābremzē, bet tā, lai vnk apstātos, bet nesaglabājot padebīlā gājēja dzīvību.

    Par to šķirošanu. Vienkārši, deputāiem un mega bagātajiem izsniegt raidītāju, rokaspulksteni, vai ko citu, kurš uztverams pārsimt metru attālumā, lai auto zin, kad šo nedrīkst nekādā gadījumā nonest… bet tā ir zinātniskā fantāzija un z’d dajebkāda privātuma lieta, jo sanāk kamaza vadītājs zinās visu par visiem, tik nostājies viņa redzeslokā…

    #323071
    richijs
    Participant

    Nesaceries pārāk daudz… Mašīnbūve, ne IT tehnoloģijas viņiem nav attīstītas tādā līmenī… Cik tie dižie prāti Krievijā palikusi, pēc gandrīz 70 gadus ilgām represijām…

    #323072
    Participant

    Jā, jā, Google atkal niekojas. Tā tik vienīgi ķīnietis un krievs ar savu kārtējo PR var pasaulei iestāstīt, ka grasās veidot ko grandiozu. Nē, viņi māk tikai zagt un pārveidot!!!

    #323073
    Crow
    Participant

    Pieļauju, ka pašlaik autopilots uz avārijas situāciju analīzi pāriet tikai tad, kad tādas faktiski iestājas. Kur vienīgais risinājums – resursprasīgs un dārgs – būtu zināmu daļu potenciālu avāriju scenārijus paredzēt nepārtraukti.

    Mēģinājums no sadursmes izvairīties ir pietiekami bieži citas un nereti stulbākas avārijas cēlonis. Biju iedomājies, ka autopilota visa ideja ir tā, ka tas var visus parametrus apstrādāt krietni ātrāk, kā arī ņemt vērā reālus laika apstākļu, redzamības (citu satiksmes dalībnieku – autopilotam pašam nekļūdīgi “jāŠ—edz” vienmēr), ceļa seguma, tehniskā stāvokļa, attāluma starp objektiem utml. mērījumus, kas cilvēkam pamatā ir “uz čuju”, ja vispār ir.

    Ok, protams, būs gadījumi, kuros dilemma “pankūka vai grāvis” ir neizbēgama. Tad… pasažieri tomēr sargā vairākas tonnas metāllūžņu, kamēr gājēju nesargā nekas. Savukārt bobis lai būtu belašos – ņefig vazāties, kur nevajag.

    Quote:

    izcilu, tikai Krievijai raksturīgu fantāziju


    Tas nu galīgi nav tikai Krievijai vien raksturīgi…

    #323074
    samurajs
    Participant

    Baidos ka pēc KAMAZa no bobja belašs vairs nesanāks, nāksies no nokasīt no asfalta 😀

    Tomēr galvenais, ka sabiedrību atšķirībā no Gūgļa spēļmantiņām jau sagatavo – upuri būs. Un tas būs jāuztver mierīgi.

    #323075
    Andron MacBeton
    Participant

    Cirvji, vienīgais variants ir nobraukt!

    Strauja bremzēšana var samest piekabi un noslaucīt vismaz 2 Voyager vai KIA ar veselu ģimeni iekšā.

    Pa kuru laiku tad kalkulēsi kas brauc pretīm un vai tas tur pretīm (arī aizmugurē) braucošais ir nevērtīgāks par to debīlo bomzi kas izvēlās uz ceļa? Tajās milisekundēs?

    #323076
    Crow
    Participant

    Nu tas atkarīgs no receptes 😀

    Bet vispār atzīstu pieeju par pareizu. Tieši tā – vismaz par to proletariāts tiek laicīgi informēts, nevis tiek tukši muldēts par drošu satiksmi balstoties tikai uz pārdesmit čaumalkastēm, kas tagad apkārt ripinās. Upuri būs un sasodīti nejēdzīgi. Tad redzēs, cik no tiem paslaucīs zem paklāja (har har), bet tāpat krietni labāk par šķebinoši romantisko sapņainību par automatizēto nākotni, kādu to bazūnē rietumu korporācijas.

    #323077
    Crow
    Participant

    Reālajā pasaulē, kur brauc neizgulējies poļu zeks pa Bindera noklāto “asfaltšķeldu”, ar kruķītām šaibām, ar lisakiem un atdauzītiem spoguļiem, jā, nobraukt. Bet atļauj tak mazliet pasapņot, citādi tāpat jau vemt gribās no tā, kas apkārt notiekās…

    Jā, un https://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY , milisekundēs un tamlīdzīgi…

    #323078
    jonjs
    Participant

    Citējot Crow “… Pieļauju, ka pašlaik autopilots uz avārijas situāciju analīzi pāriet tikai tad, kad tādas faktiski iestājas …”. Vairumā gadījumu menedžeru dzīve (vismaz Latvijā) ir tieši tāda pati. Viņi par avārijām nedomā viņi domā kaut ko savu. Ar ko menedžeris no inženiera atšķiras? Ar to, ka viņš INŽENIERIS savos veidojumos un arī savā dzīvē, izejot no reālās situācijas, mēģina paredzēt sliktāko rezultātu, SLIKTÄ€KU par SLIKTÄ€KU, tādējādi nodrošinoties. Lai gan Latvijā inženieru maz (vai pat nav), talantīgu inženieru vispār ir maz. Es te vienkārši saklausījies no vecajiem labajiem inženieriem, kas vairs, pasūtījumu trūkuma dēļ, neko neINŽENĒRĒ. 🙂 Viņiem vismaz manā lokā vairāk par 60 gadiņiem. Un viss jau sen apnicis saņem pensiju un remontē kādus citu inženieru ražotus verķus. Kāpēc es to iesāku. Pie mums valda visai vāji menedžeri, kuriem par inženieriju vispār nav nekādas sajēgas. Bet toties viņi ik mēnesi dabū labu naudiņu 😀 Tas tā mana atkāpe no tēmas 😀

    #323079
    jonjs
    Participant

    Ja par tēmu, ja mēs visi viens otru nenositīsim, tad agrāk vai vēlāk būs autopilots, kas brauks labāk par mums tas gan būs tikai tad, kad cilvēkus izslēgs no spēles kā vadītājus un līdz ar to nebūs tādu, kas mēģinās izbraukt uz dzelteno vai sarkano. Tam gan ir vajadzīga vesela infrastruktūra sava pasaule. Mašīnas kopā ar cilvēkiem pa vieniem ceļiem nebrauks :D. Un, ja kas ne tā, tad “… I’ll be back …” 🙂

    #323080
    Andron MacBeton
    Participant

    Kāds sakars?!

    Tu vispār saproti kas tajā klipā darijās VOLVO kompī?

    Viņš to 1 attālumu sen jau skaitļoja! Parasta PID kontrole.

    Runa ir par to ka pēkšņi kāds izlec priekšā! Tu iesaki pretīmbraucošā ātrumu ar 1 doplera “pingu” noteikt?

    Pie tam, paskaties uz kādas “štrāses” tas tests bija, un kādi ceļi ir realitātē! Paskaties uz atremontēto Rīga-Liepāja! Kur tā robotfūre paliks? Grāvī? Tukšā piekabe smuki atsitīsies un izleks atpakaļ uz ceļa. Nu nnnafig kautko tādu 1 Optimas Līnijas klienta dēļ, kurš nevar pavākties malā.

    #323081
    Andron MacBeton
    Participant

    Pareizāk būtu aizliegt izdalīt tiesības katram debīlam zubrilam.

    ÄŒoms ir CSDD examinators. Ir izteicies par to visu examinēšanu.

    Negribētu kursantam dot tiesības, bet viš visu dara pēc noteikumiem = Nevari nedot…

    Pienācis laiks ieviest kaukādu tehniskās izpratnes licenzi. Nevari nokārtot – nevari pat ķerru pa ielu stumt.

    #323082
    HIGH-Zen
    Participant

    Kādā līmenī tad ir pēc tavām domām prātvēder? Skolā vispār esi gājis? Kas nogādā kosmonautus Starptautiskajā kosmosa stacijā?

    #323083
    Crow
    Participant

    Nu bļe ko tu mauro nah. Es taču pats jau pateicu, ka reālos apstākļos tas nestrādā. Bet kur tu esi pēdējos gados redzējis, ka kādu tas interesē? Galvenais ir SMART CLOUD NANO IOT STARTUP, paķert piķi, sataisīties kā pižonam un lekt ārā no hipsterbiksēm. Saproti tak jel, ka viss ir tādā *irsā, ka nekas vairs nau labojams. Ir vispār lieki pūlēties darīt kārtīgi, normāli un tādā garā. Visi tie smart sūdi būs mūsu fakins jebans gals.

    #323084
    Imhoteps
    Participant

    Ä€truma mazināšana ir visefektīvākais iznīcinošas kinētiskās enerģijas mazināšanas paņēmiens.

    Savukārt manevrēšanas sekas gan ir neparedzamas – kritiska nekontrolējama sānslīde, posmainiem agregātiem vilcēja un piekabes nonākšana “šķērē”, apdraudot sānos esošos, sāngāzuma risks utt. u. t. jpr.

    Tāpēc, brālīši, re` ku`vecumveca patiesība:

    ja izveidojas ceļu satiksmei bīstami šķēršļi vai citas briesmas, kuras transportlīdzekļa vadītājs spēj pamanīt, viņam jāsamazina braukšanas ātrums vai pilnīgi jāaptur transportlīdzeklis, vai, neradot bīstamību citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, šķērslis jāapbrauc. (CSN 100.).

    Vispirms jābremzē un tikai pēc tam var dītīties pa lab`-pa kreis`. Jā tomēr studzinies pa lab`-pa kreis`, tad dari to tā, lai tava manevra dēļ neviena cita satiksmes dalībnieka stāvoklis nepasliktinātos (sk. arī CSN 57.).

    Tā bija pirms mums, tā ir tagad un tā būs, kad mūsu vairs nebūs. Jo tas ir SAPRÄ€TĪGI!

Tiek skatīts 1 ieraksts (no 22 kopumā)
  • Jums ir jāpieslēdzas sistēmai, lai varētu komentēt šo tēmu.
Jaunākais portālā